logo

De War Child Bracelet met de door Marco Borsato ontworpen bedel is te koop bij meer dan 200 juweliers.

Bas Verdonk & Marco Borsato met de door hun ontworpen armband en bedel

Geboren uit vriendschap

Vanuit een diep verlangen een verschil te maken in het leven van kinderen in oorlog, bundelde designer Bas Verdonk zijn krachten samen met Marco Borsato. Uit hun samenwerking ontstond het idee voor ‘de War Child-Bracelet’, een initiatief waarbij verschillende vrienden van War Child de komende jaren eigenhandig unieke bedels zullen ontwerpen. Zij treden in de voetsporen van Marco, die de eerste bedel voor de armband ontwierp – in het teken van vrede, liefde en muziek

Het verhaal achter de armband

De War Child-Bracelet verbindt en kan letterlijk en figuurlijk een band voor het leven zijn. De geschakelde armband vertelt het aangrijpende verhaal van kinderen in oorlog én symboliseert de kracht van vriendschap.

“Dag in en dag uit vertel ik het verhaal over War Child”, zegt Marco. “Omdat het verteld moet worden. Het gaat om miljoenen kinderen die allemaal een naam hebben maar niet in staat zijn te spreken over het onrecht dat hen wordt aangedaan. Kinderen zijn sterker dan oorlog. Maar alleen met onze steun. Door ze weer te laten spelen, bezig te zijn met muziek, weer vriendjes te laten maken. We kunnen met de goede aanpak miljoenen kinderen helpen. Een kind hoort niet in de oorlog. Nooit!!”

Bas vult aan; “wij hebben het in Nederland zo goed, dat lijkt zo vanzelfsprekend voor ons. Maar dat is het niet. De verhalen van Marco raakten mij. Daardoor kwam het idee voor de armband en in no time waren we aan het tekenen. Het is een prachtig initiatief geworden vanuit de sieradenbranche voor War Child”

De Sterling zilveren schakels van de armband worden onderbroken door drie volledig stalen schakels. Ooit was dit staal onderdeel van een AK47 machinegeweer gebruikt en inbeslaggenomen in een conflictzone. Nu, omgesmolten tot sieraad, dragen de schakels symbolisch bij aan steun voor kinderen in oorlog. Deze transformatie is dan ook symbolisch; Het laat zien dat kinderen die hebben geleden onder geweld met de juiste steun een mooie toekomst tegemoet gaan

War Child’s missie omarmen

Aan het bijzondere initiatief doen al ruim 120 mensen mee, inclusief studenten van de vakschool in Schoonhoven. Stuk voor stuk zetten zij zich kosteloos in voor kinderen in oorlog. Ook de 200 juweliers in Nederland en België die de armband zullen aanbieden, verrekenen enkel de materiaalkosten. Voor hen is de verkoop van de War Child-Bracelet geen verdienmodel: de inkoopprijs staat gelijk aan de verkoopprijs. Zo zetten de deelnemende juweliers zich de komende jaren in voor War Child’s missie.

”Een eenvoudig en transparant verhaal waarmee wij tienduizenden kinderen gaan helpen. Geweldig om te zien hoe de sieradenbranche zich sluit om dit initiatief voor War Child” zegt Bas Verdonk. Dankzij de eindeloze inzet van alle betrokkenen gaat 74% van de opbrengt rechtstreeks naar de steun aan kinderen die opgroeien in conflictgebieden.

De schakels van de War Child-Bracelet – gemaakt van volledig gerecycled zilver – zijn geproduceerd in Emmen; de bedels worden in Tilburg vervaardigd. Door de productie in z’n geheel in Nederland uit te voeren, kan worden gegarandeerd dat het proces in lijn is met de fairtrade-richtlijnen.

Vanaf eind november is de War Child-Bracelet verkrijgbaar bij juweliers door het hele land. Klik hier voor de lijst van de deelnemende juweliers. Liever online bestellen? Kies dan voor Trendjuwelier. De zilveren armband kost 129,- euro en de door Marco Borsato ontworpen bedel kost 59,- euro.

Omarm jij de War Child-Bracelet?

Marco en Bas trots met de armband
We make you shine
Tijdens de presentatie op de beurs


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *